I ARA QUÈ?
Bon dia, famílies! Aquesta setmana compartim un article que ens parla del confinament amb infants de 0 a 3 anys publicat al blog de l'Associació de Mestres Rosa Sensat. Si voleu donar-li un cop d'ull, teniu l'enllaç al nostre blog.
I ara què?
El que estem
vivint és una experiència de vida que ens marcarà com a individus i com a
societat. Un cop passi aquest confinament, la tasca dels mestres ha de ser
Estar. Estar presents amb els infants i
acompanyar també les moltes famílies que ho necessitaran.
![]() |
1. Foto original de Blog Associació de Mestres Rosa Sensat |
Fa dues setmanes
que estem en aquest confinament forçat però necessari per al benestar comú. De
sobte, el ritme vital de molta gent ha fet una frenada en sec, de manera
obligada, i ens trobem que som a casa 24h. Sortim al carrer a comprar i sembla
que estiguem en una novel·la de ciència-ficció.
D’altres però,
han vist com el seu ritme s’accelerava de cop. Hores i hores de guàrdia al
servei de tots nosaltres amb els recursos retallats de fa anys. Fan mans i
mànigues per cuidar-nos, sense poder-se cuidar.
I molts altres
trobaran en aquesta situació més escletxes i condicions de desigualtat.
L’altre dia en
Josep Maria Girona deia, en un article al Diari de l’Educació, que el
coronavirus no és igual per tothom. I llegint-lo et fas conscient de nou que la
realitat és diversa i complexa. Estem molt lluny d’unes condicions d’igualtat
d’oportunitats per a tothom, i molt lluny del concepte d’equitat. Aquesta
situació extraordinària situarà moltes famílies en condicions de
vulnerabilitat, i a moltes altres se’ls hi agreujarà la situació.
Els qui han hagut
de tancar el seu petit negoci, els qui se’ls hi ha fet un ERTE o un ERO, als
qui se’ls ha acomiadat directament, els qui no tenen ningú amb qui deixar el
seu fill o la seva filla, però han de continuar treballant, el qui han de
teletreballar i cuidar els fills alhora.
Els qui no tenen recursos per a poder seguir fent classe online com es
demana, els qui viuen en un ambient familiar complex i vulnerat, etc.
I els infants
estan vivint totes aquestes situacions i tot aquest procés, des del desconcert.
El seu estat de benestar es veu alterat, transformat, modificat. El que fins
ara havien viscut s’ha modificat, i apareix una nova manera de relacionar-se i
d’estar amb ells. Per altres infants, aquesta situació els pot abocar a
intensificar situacions que potser l’escola permetia alleugerir, o oferir un
espai de respir.
I així, els dies
aniran passant. I haurem de trobar la manera de passar-los el millor possible.
En el millor dels
casos, moltes famílies hauran rebut dels grups de WhatsApp un llistat
d’activitats a fer amb els infants. Fins i tot amb exemples d’horaris per
omplir el seu dia. Altres famílies senzillament hauran de fer el que puguin, o
hauran de deixar l’infant a càrrec d’algú altre.
Té tot el sentit
del món que els adults ens plantegem què farem 24 hores al dia amb els nostres
fills i les nostres filles, i com omplirem el temps que de sobte se’ns ha donat
per un període no definit. Això espanta, i molt.
![]() |
2. Foto original de Blog Associació de Mestres Rosa Sensat |
Però precisament
per això, aturem-nos, acompanyem, escoltem, estiguem presents, deixem fer,
donem-nos temps tots plegats per acceptar aquest moment que ens ha tocat viure.
Proposem, muntem l’espai de casa perquè l’infant pugui jugar de manera lliure,
i tinguem guardat aquell llistat de propostes per quan facin falta. Mirem de
combinar moments de joc amb ells, estones de contes, estones de joc lliure, i
fem-ho sobre la base d’un ritme regular i estable. Els infants petits,
m’atreviria a dir de 0 a 6 anys, necessiten aquesta seguretat. Tenir uns
horaris més o menys definits per esmorzar, dinar i sopar, i sobre això anar
organitzant el dia, però també deixar espai a la improvisació, al que ens
vingui de gust a tots plegats en cada moment.
Vull pensar que
el gran aprenentatge que podem fer d’aquest confinament, a banda de
replantejar-nos quin tipus de societat volem ser i en quin món volem viure, és
aprendre a estar amb els nostres fills i les nostres filles. Aprendre a
observar, a escoltar, a donar temps, a estar al seu costat, a posar paraules, a
gestionar conflictes entre germans, o amb un mateix, a gestionar el malestar
que la situació genera i que es fa visible en petites coses. I això, que de per
si sembla senzill, és d’una complexitat brutal. Perquè a més, com podem
acompanyar els infants, si ni nosaltres mateixos podem gestionar això que estem
vivint.
Per això penso
que un cop els mestres tornem a l’escola
tenim un encàrrec d’una complexitat i responsabilitat que fa vertigen.
Sobretot quan se’ns demana que fem teletreball, o elaborem documents, etc. i jo
penso, de què servirà tot això, si el més important que haurem de fer quan
tornem a les escoles serà acollir i acompanyar infants i famílies. Quin sentit
té estar fent informes d’uns infants que ja fa una setmana que no veig, quin
sentit té voler traspassar com es mostrava l’infant fins al dia 13 de març, si
el que és rellevant és l’ara i aquí, i el com es mostrarà quan torni a l’escola
I tornarem amb un
garbuix d’emocions i sentiments que es barrejaran, i ho farem amb grups
d’infants amb realitats i experiències viscudes molt diverses, que hauran estat
a casa durant un període X de temps. Quines conseqüències tindrà aquest
confinament en tots nosaltres. De
vegades crec que el que hauríem de fer els mestres durant aquest temps, és
cuidar-nos bé i formar-nos bé per a després poder acompanyar tot el que es
presenti. Els objectius curriculars tenen la seva importància relativa en
aquests moments. Si volem individus competents emocionalment, els mestres
necessitem estar preparats.
El que estem
vivint és una experiència de vida que ens marcarà com a individus i com a
societat. Un cop passi aquest confinament, la tasca dels mestres ha de ser Estar.
Estar presents
amb els infants i acompanyar també les moltes famílies que ho necessitaran.
Associació de Mestres Rosa Sensat
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada